OPERA I ARKTIS

Med stor sannsynlighet er det første gang Richard Strauss opera Ariadne auf Naxos fremføres nord for polarsirkelen. En fredagskveld i mars er det en time igjen til premiere, og i kulturhuset Stormen i Bodø fylles korridorene av forventningsfull spenning.

Direktør Rolf-Cato Raade viser entusiastisk vei gjennom kulturhusets rom og ganger, og han forteller: – Denne tomta var indrefileten i Bodø sentrum, men ble lenge brukt som parkeringsplass. Etter mye diskusjon omkring byggingen, kunne endelig kulturhuset åpne her i 2014.

Flerbrukshus

Stormen ligger vakkert plassert ved innseilingen til Bodø havn, og er tegnet av det Londonbaserte arkitektkontoret DRDH Architects. Deres forslag til kulturhus vant en internasjonal arkitektkonkurranse fordi de på beste måte kombinerte ulike funksjoner og bruksmuligheter under samme tak.

Ellers rettere sagt: Flere tak. Kulturkvartalet Stormen består av to tilstøtende bygninger, der den ene huser byens bibliotek. Den andre er et konserthus med fire saler og en foaje som gjør det mulig å fremføre musikk i alle tenkelige sjangre under best mulige lydforhold. Bodø føyer seg dermed inn i en internasjonal trend, der større kulturkomplekser bygges for å gi et variert kulturtilbud. Dette kan imidlertid være lettere sagt enn gjort. En rockekonsert krever helt andre rom og lydforhold enn klassisk musikk og opera, men dette er løst elegant i kulturhuset Stormen.

Rom for enhver lyd

Rolf-Cato Raade forteller: – Mens Ariadne auf Naxos har premiere i den største salen, holdes rockekonsert for opp mot et halvt tusen mennesker på klubbscenen Sinus et annet sted i huset. Klubbscenen er et klangløst rom som er ideelt tilpasset konserter med forsterket lyd, og er bygd som en lydisolert box-in-box. Dermed vil ikke klubbscenen forstyrre det som foregår annensteds i huset.

– Det vi kaller Lillesalen har et amfi med plass til omlag 250 mennesker, og har en lengre etterklang som passer for klassisk musikk. Her kan vi likevel endre lydforholdene ved enkle grep, og i løpet av en spisepause kan man for eksempel fjerne amfiet og forvandle rommet til en bankettsal. I tillegg har vi den lille, intime Kammersalen, og i den store foajeen har vi ukentlige lunsjkonserter, hvor omlag to hundre mennesker samles for et avbrekk i arbeidet hver fredag.

NOSO
Foto: Big picture, Martin Losvik

Detaljfoaje

Stormen01
Foto: Big picture, Martin Losvik

Ballett eller pop?

Storsalen er imidlertid kulturhusets mest avanserte og anvendelige rom. Salen har plass til nærmere 900 tilskuere fordelt på amfi og balkonger, men rommet fremstår likevel som lite og intimt. Salen brukes til konserter og forestillinger av alle slag, og i løpet av fem dager i mars, fremføres opera, stand-up-show, ballett og visepreget popmusikk om hverandre. Ved hjelp av fleksible løsninger og avansert teknologi kan rommet tilpasses de helt spesielle kravene som stilles til hver sjanger.  – Storsalen er dekket av veggpaneler som beveger seg ved et tastetrykk, forteller Rolf-Cato Raade. – Veggflatene kan reflektere og absorbere lyd på ulike måter, og når panelene settes i bevegelse kan vi endre romklangen fullstendig i løpet av fem sekunder. I tillegg kan man fjerne stolrader i amfiet, senke gulvet, og åpne en orkestergrav. Vegger kan senkes fra taket og gli inn fra sidene for å skape en sceneåpning for teater, og i løpet av en halv dags arbeid kan teknikerne våre forvandle salen til det ugjenkjennelige.

Opera i verdensklasse

Storsalen er designet av det britiske firmaet Arup Acoustic Consulting, som blant annet er ansvarlig for den gode akustikken i Operaen i Oslo. Dette gir ideelle arbeidsforhold for NOSO – Nordnorsk Opera og Symfoniorkester – verdens yngste og nordligste profesjonelle orkesterorganisasjon. De er den viktigste leietakeren i Stormen Konserthus, og har årlig en større operaproduksjon med premiere i Storsalen.

I 2017 sto altså Ariadne auf Naxos på plakaten, og en fredag i mars fikk publikum oppleve et fremragende sangerlag i en fabelaktig akustikk – kort sagt: Opera i verdensklasse i Arktis!

image1image2

56

444

66
Foto: Erika Hebbert

 

Tekst: Dag B. Ulseth

(Dag B. Ulseth er lektor i drama- og teater, og arbeider som frilans skribent og omviser ved Den Norske Opera og Ballett)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s