«When the beating of your heart echoes the beating of the drums There is a life about to start When tomorrow comes»

I hjertet av Karlstad, langs Klaraelven ligger et vakkert og majestetisk operahus som står mitt hjerte nært. Her spilles både opera, musikal og teater.

Wermland Opera ble grunnlagt i 1975 og har ca 70 faste ansatte. Men selve hovedhuset stammer tilbake til 1893 da det het Karlstad Teater. Den består av to hus; hovedhuset for de store produksjonene, administrasjonen og syateljeèn. På Spinneriet der de mindre produksjonene holder hus finner du også diverse verksteder som malersal, rekvisitt, snekkeri og parykkmakeri. Operaen og orkesteret ledes av nordmannen Ole Wiggo Bang.

«En perfekt operaföreställning skulle bli en upplevelse så stor att vi skulle sprängas av extasen, det skulle vara som att se Gud, ansikte mot ansikte.» – Sven Delblanc

img_6577

Wermland Opera har fått stor oppmerksomhet og gjenklang for sine oppsetninger som, sin sceniske versjon av Johannespassionen, sin moderne versjon av Monteverdis L´Orfeo og sist men ikke minst den komplette Nibelungens Ring. Hovedoperaen i sesongen 15/16 var den sjeldne fremførte og geniale Die Tote Stadt, Korngolds ungdomsverk.

Vi tok turen til Karlstad i Desember og da var det musikalen Les Misérable under David White`s musikalske ledelse som tronet programmet.

Etter ca 2,5 timer med toget og drøye 200 kr fattigere ankommer vi Karlstad – staden där solen alltid skiner. Jeg har booket oss inn på Elite Stadshotellet mellom Klaraelven og Wermlandopera. Jeg blir tatt meget godt imot av et solfyllt Karlstad og sjarmerende resepsjonist på hotellet. Heisen er ute av stand, kanskje som forventet på et hotell grunnlagt i 1870. Uansett, vi bor i 2.etasje og jeg har pakket meget lett. Dress, Mac og toalettmappe er jo alt man egentlig trenger på en tur som dette. Jeg gleder meg allerede til hotellfrokosten. (Ps, den var nydelig – inkludert og variert!)

Mitt reisefølge kommer med tog fra Stockholm så mens jeg venter på henne tar jeg turen innom Wermlandoperan for å sjekke ut fasadeshowet og hente billetter. I billettluken møter jeg en veldig hyggelig person som gir meg billetter og 2 forestillingsprogram uten å nøle. Jeg digger det. For hva er vel ikke bedre enn å studere forestillingsprogrammet i forkant. Å bli bedre kjent med alle ildsjeler bak og foran sceneteppet gjør opplevelsen min alltid litt større. Fasadeshowet anbefales sterkt av de ansatte i foajeen så jeg stikker ut i vinterkulden men får varmen øyeblikkelig. Video og lyd projiseres på operahusets fasade, og det er altoppslukende. Tilbake til hotellet, på med finstasen.

For å gjøre livet mer fargerikt har jeg bestilt bord på restaurant Baròn før forestilling. Spanskt, lunt og  populært. Mitt reisefølge ankommer og vi diskuterer mat, vin og musikk. Såklart. Både mat og drikke er fantastisk på Baròn, absolutt verdt et besøk om du tar turen.

Det er straks forestilling så vi spaserer i  5 minutter før vi er fremme. Atmosfæren inne i foajeen er herlig. Garderobe, cafè og billettluke ligger i første etasje, mens i 2.etasje finner man den større baren. Der kan du fint bestille pausebevertning. Noe som anbefales da det er få toaletter, litt trangt og 20 minutters pause.

Vi titter en gang til i programmet og tar plass. Fantastisk sal, perfekte plasser. Bak meg til høyre er et lydbord, med tilhørende lydtekniker. Dette hadde jeg jo glemt. Musikal fremføres med mikrofoner. Da kan jeg jo rasle med pastillposen og eventuelt hoste litt om jeg absolutt må. Jeg er spent. Har hørt lovord om kveldens Javert Philip Jalmelid og det fantastiske koret!

I pausen er jeg gråtkvalt og emosjonelt drenert. Musikken alene får meg til å gråte, og i denne rammen er det umulig å holde noe tilbake.  Det er ståpels på ståpels på ståpels. Og man suges inn i fortellingen. Musikalartister er vidunderlig disiplinerte og hardtarbeidende. Jeg tror på spillet og jeg elsker sangen. Wermlandopera satt opp Les Misérable for 20 år siden, og da var de først i verden til å sette opp en egen tolkning. Dette vitner om et hus som tør å ta sjanser for å være sann mot sin kunst. Regi av James Grieves  og oversettelse av Ture Rangsröm. Forestillingen foregår på svensk, både i dialog og musikk. Svensk er et vakkert og melodiøst språk. Det funker! Det er litt vrient å synge med, men man venner seg fort. Altså synge med i mitt eget hode, jeg er ikke en sånn som starter allsang på forestilling. Men jeg jubler gjerne når jeg er fornøyd.

575fd735b6eb180c000d7e3c_medium_lesm_mb-5719

Lovordene om Philip Jalmelid er fullstending fortjent. Det er ikke vanlig å føle empati med Javert, men gjennom Jalmelids store og varme evne gjør man akkurat det. Vi forelsker oss i Eponine spilt av Kerstin Hilldèn. Ung og (relativt) nyutdannet fra Ballettakademien i Göteborg og Royal Academy of Music i London. Hun synger og spiller helt vidunderlig. Gi hu et piano, levende lys og passende lokale så er jeg i himmelen. Det er mange å trekke frem i denne forestillingen. Nivået er skyhøyt. Men jeg er ingen kritiker, og ønsker heller ikke å være det.

575fd567b19d820c00d3f837_medium_lesm_mb-0161

15732353_10154904619652863_7824103627009497461_o

Nå er det jo slik at, et steinkast fra Oslo finner man denne perlen av et kulturhus. Der store talenter fra flere land møtes og skaper underholdning i verdensklasse. Vi må ikke kimse av hvilket privilegium dette er for lille oss.

Les Misérable er forlenget til April 2017, så jeg anbefaler sterkt å ta seg en tur. Det er billetter igjen, men vær rask. Dette er en populær forestilling. 

Vi takker for oss og lengter til neste gang vi får æren av å være publikum på Wermlandopera. Med tanke på at jeg nettopp har metaforisk tømt meg for alt, blir det bare et glass på rommet istedet for flere på The Bishops Arms, som egentlig er obligatorisk etter endt forestilling. Neste gang.

//The Fat Lady

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s