Bli med oss bak scenen og inn i Figaros verden!

Utstyrt med iver, kamera og adgangskort entret vi Wolfgang Amadeus Mozart & Thaddeus Strassbergers magiske verden for et lite øyeblikk. Og tiden sto faktisk stille.

Sesongpremiere ved Den Norske Opera & Ballett  11.Juni 2016

_MG_8093
Hovedscenen

 

Det er Lørdag. Vi er varme, gira og litt sent ute. Vi går til sceneinngangen, der ligger to adgangskort klare til oss, en veldig hyggelig resepsjonist og et par forvirrende adgangsporter senere, er vi inne hos inspisientene Mari Movold og Johan Henrik Neergaard som tar oss imot med stor entusiasme. En sikkerhetsbrief senere er vi klare til å virkelig få oppleve hva som skjer før teppet går opp. Det skjer om et par timer så vi suger til oss den sitrende energien som ligger løst under taket. Om ca 1 time vil solister, kor og orkester begynne å ramle inn dørene. Vi er spente! Og meget bevisste på å ikke krysse den gule linjen. Bak den er det en av Europas mest avanserte scener. og hvis åpen, et fall på ca 12 meter. Vi velger sikkerhet. Vi velger livet. Dramatikk: check.

_MG_8251
Johan Henrik Neergaard / Inspisient

Er de nervøse, har de hatt en dårlig start på dagen, er de friske, er de opplagte, er de glade? Alt dette er vi nysgjerrig på. Og hvem som helst kan føle litt ekstra på premierenerver med en energisk opera-blogger og en intens fotograf i helene. Vel, vi håper alt er tilgitt i dag. Og gratulerer med vel overstått sesongpremiere til alle involvert. Vi takker ydmykt for hverdagsflukten vi fikk Lørdag kveld.

Som publikum får man aldri oppleve reisen frem til premiere, den er lang og omstendig. Og den involverer så utrolig mange mennesker.  På Operaen i Bjørvika lages alt for hånd – med stor stolthet. Vi tar oss turen innom fargeriet, rekvisitter, kulisser, skolageret, kostyme, sminke, parykk. Ja alle har en egen divisjon og en helt egen plass. Vi imponeres stort.

De første solistene er på plass. Yngve Søberg sminkes til Figaro, dette er altså fjerde sesongen han og Figaro møtes i speilet. Ingeborg Gillebo transformeres til den unge Cherubino, og hun har godt over 70 ganger gått i hans sko. Ketil Hugaas får sesongens feteste parykk. Vi trasker litt rundt og finner teknikere, korister, skuespillere og solister i full kostyme i kantinen, noen med smekke. For man skal tross alt ikke søle på håndsydde kostymer. Flere teknikere kreves på og bak scenen da den dreier, heves, senkes og endres i utallige formasjoner.  Dette er imponerende, men også meget viktig å ha stor respekt for. Teknikere, rekvisitører, inspisienter, produsenter, regissører, og ensemble tar dette med knusende ro og det er tydelig at alle har blitt drillet i hvor man kan gå og ikke gå. Alt flyter perfekt.

Dette er Fat Lady`s første Figaro. Og for en Figaro det er! Thaddeus Strassberger sitt øye og komisk timing er akkurat slik som får mine bjeller til å ringe. Kevin Knight sine vakre, estetiske og beroligende farger og kontraster, og Maestro Rinaldo sitt deilige tempo og innlevelse gir meg sommerfugler i magen fra første minutt.  Jeg ler høyt gjennom (nesten) hele forestillingen og storkoser meg i godt selskap. Og det er faktisk HELT greit å le høyt når man synes noe er  morsomt. (Vi fikk noen blikk), men det plager ikke meg, og det hadde hvertfall ikke plaget Mozart. Denne operaen har tross alt generert latter rundt omkring i verden i  godt over 200 år.

Vi møter den samme Figaro som i Rossinis Barberen fra Sevilla (urfremført 30 år etter Figaros bryllup). Begge bygger de på Pierre Beaumarchais’ skuespill. I Mozarts opera har den listige barberen forelsket seg i Susanna og skal gifte seg med henne, men som alt annet i Figaros liv, foregår det ikke uten komplikasjoner. Når Grev Almaviva krever sin rett til å få den siste natten med den unge og vakre bruden, ser brudgommen sitt snitt til å gi sjefen sin en lærepenge. Derfra følger forviklinger, farer, forførelser og forkledninger av alle slaTeppet går opp og 1 timer og 45 minutter senere er det pause. Tiden gikk veldig raskt, og det er for meg et sterkt bevis på vel gjennomført forestilling. Thaddeus og Mozart gir meg muligghet til å rømme fra virkeligheten og det setter jeg stor pris på.

Jeg går til pause og er fullstendig forelsket i Ingeborg Gillebo`s Cherubino. Motbydet av Espen Langviks Grev Almaviva (STOR applaus til Espen!) For en stemme, for en skuespiller. Wow. Barihunk Yngve Søberg synger meg ALLTID inn i en annen dimensjon, og han skuffer på ingen måte som Figaro! #hailinghands . Nicole Heaston sin Grevinne Almaviva er så trollbindende i sang & spill, og man slutter litt å puste når hun serverer oss disse nydelige toner. Rollen som Susanna er kjent som vokal ekstremsport og Kari Ulfsnes Kleiven fullfører med glans og styrke. I kveld berører hun inn til beinet og i tillegg til hennes deilige ståpels-stemme, er hun en av de som fikk meg mest til å le.

 

I sum tror jeg dette er en av de mest vellykede Figaro`er, musikalsk, jeg har hørt fra en operascene. (Dagbladet: 14.06.2016 – Ståle Wikshåland)

Vi heller nedpå en flaske tørr Riesling (nam), den står klar på et bord i foajeen, i isbøtte og med 4 glass. Vi bestilte på forhånd. Anbefales! (http://operaen.no/Ditt-Besok/Mat-og-drikke/) Vi rekker ikke drikke opp alt. Vi har altfor mye å snakke om, elte, analysere, glede oss over. Jeg kjenner at jeg ser frem til å drøfte videre…

3.og 4.akt går igang, vi blir gjester i et bryllup med de herligste og mest fargerike hatter og kostymer, Flamencodansere og trubadurer. Vi har fått stor kjærlighet til alle kveldens solister, statister, korister og ikke minst Operaorkesteret. Vi har mye positivt å si om hver og en av dere. Vi digger det. For en fest! Og for en deilig smittende latter Petter Moen har som Don Curzio.

Som avsluttende forestilling denne sesongen kunne ikke Operaen valgt bedre. Vi smiler herfra og til Østbanehallen og jeg gleder meg allerede til å se den en gang til. De tre siste forestillingene er det en ny Cherubino, og den gestaltes av ingen ringere enn en av våre favoritter; Angelico Voje. Vi gleder oss! Så får det vel holde. 3,5 time gir hvem som helst sin røv litt juling.

//Fat Lady

Takk for oss og Takk til samtlige på Operaen som tok oss så hjertelig i mot.

( Foto: Patricia Varela )

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s